زینک مورد نیاز کودکان چقدر است؟

2 Minutes to study

زینک برای کودکان
یکشنبه - 14 نوامبر 2021

روی یا زینک عنصری است که نقش مهمی در سلامتی و رشد کودک دارد. این واقعیت را حتما می‌دانید اما مهم‌تر آن است که بدانید فرزندتان به چه مقدار روی نیاز دارد، بهترین منابع روی برای او کدام است و چگونه می‌توان میزان مناسبی (نه کم و نه زیاد) از این عنصر را در رژیم غذایی او گنجاند.

در حال حاضر بیش از یک چهارم کودکان زیر پنج سال، کوتاه‌قد هستند و این موضوع را می‌توان به میزان ناکافی زینک در رژیم غذایی و در نتیجه تاثیر منفی بر رشد کودک مرتبط دانست. به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه‌ پزشکان توصیه می‌کنند توجه ویژه‌ای به بهبود وضعیت تغذیه عمومی کودکان شود. آنها معتقدند  تغذیه تکمیلی همراه با مکمل‌های حاوی ریز مغذی و غذاهای سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند ریسک کوتاه‌قدی را کاهش دهد و انتظار می‌رود که فواید تغذیه‌ای قابل توجهی برای کودکان خردسال داشته باشد.

چرا زینک مهم است؟

مهم‌ترین دلیل اهمیت روی این است که بیش از ۷۰ آنزیم برای انجام نقش خود در هضم و متابولیسم به روی وابسته هستند. کودکانی که به اندازه کافی روی دریافت نمی کنند، در معرض خطر کاهش رشد هستند. اینکه کودک شما به چه مقدار روی نیاز دارد، به گروه سنی او مربوط می‌شود. مثلا برای سنین ۱ تا ۳ سال روزانه ۳ میلی گرم و برای کودکان ۴ تا ۸ سال، مصرف روزانه ۵ میلی گرم زینک توصیه می‌شود. 

با این وجود، کودک شما مجبور نیست این مقدار توصیه شده روزانه را هر روز دریافت کند. شما می‌توانید مقدار مذکور را به صورت میانگین در طول چند روز یا یک هفته هدف قرار دهید. 

زینک موچود در مواد غذایی

منابع سرشار از زینک

خوشبختانه زینک را می‌توان در طیف گسترده‌ای از غذاها یافت. در اینجا برای اینکه بتوانید با توجه به نیاز فرزندتان برنامه غذایی او را مشخص کنید، برخی از بهترین منابع این عنصر و میزان زینک موجود در آنها را معرفی می‌کنیم.

۱۰ تا از مهم‌ترین عوارض حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی

منبع غذاییمقدار زینک موجود
یک چهارم پیمانه لوبیا پخته با گوشت و سس گوجه فرنگی۳.۳ میلی گرم
۳۰ گرم گوشت گاو پخته‌شده ۳ میلی گرم
حدود ۳۰ گرم استیک آ‌ب‌پز۲.۶ میلی گرم
نصف پیمانه غلات صبحانه آماده، غنی شده با روی۲.۵ میلی گرم
۲۸ گرم بادام بوداده خشک۱ میلی گرم
نصف پیمانه ماست میوه‌ای کم‌چرب۰.۸میلی گرم
یک قاشق غذاخوری کره بادام هندی بدون نمک افزوده  ۰.۸میلی گرم
یک چهارم پیمانه عدس۰.۶ میلی گرم
یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی:۰.۵ میلی گرم
یک چهارم پیمانه نخود پخته۰.۴ میلی گرم
یک چهارم سینه مرغ بدون پوست۰.۴ میلی گرم
نصف پیمانه شیر۰.۴ میلی گرم
یک قاشق چایخوری جوانه گندم۰.۳میلی گرم

بچه‌ها به صورت میانگین مواد غذایی بالا را در هر وعده به مقادیر گفته‌شده می‌خورند اما بسته به سن و اشتهایشان ممکن است بیشتر یا کمتر بخورند. با یک محاسبه ساده به ازای مقدار غذایی که به فرزندتان می‌دهید، می‌توانید محتوای مواد مغذی را تخمین بزنید. البته همواره باید توجه داشته باشید که تغذیه و به‌ویژه دریافت مکمل‌های تغذیه‌ای را تحت نظر پزشک دنبال کنید. 

زینک برای کودکان

آیا ممکن است کودک شما بیش از حد روی دریافت کند؟

قبل از هر چیز خاطر جمع باشید که بعید است فرزند شما فقط از طریق رژیم غذایی مقدار بیش از اندازه‌ای زینک دریافت کند. اما مقادیر بیش از حد زینک (مثلاً از طریق مصرف بیش از اندازه مکمل‌های زینک) می‌تواند عوارض جانبی مانند تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلات شکمی، اسهال و سردرد ایجاد کند. روی اگر بیش از حد نیاز به بدن وارد شود، در دراز مدت نیز ممکن است اثرات سمی طولانی مدت ایجاد کند.

حداکثر مقدار زینک ایمن (مقدار قابل‌تحمل) تعیین‌شده توسط سازمان غذا و دارو برای کودکان یک تا سه ساله، ۷ میلی گرم و برای کودکان ۴ تا ۸ ساله، ۱۲ میلی گرم در یک روز است.

از آنجا که عبور از این حد مجاز احتمالا فقط در صورت مصرف بیش از اندازه مکمل‌های تغذیه‌ای اتفاق می‌افتد، در این موارد حتما نظر پزشک را جویا شوید. 

امتیاز شما در رابطه با این پست؟
0 رای

دیدگاه خود را ارسال نمایید

به سوالات شما در دیدگاه پاسخ داده خواهد شد