نقش ویتامین ب در سلامت پوست، مو و ناخن چیست؟

2 Minutes to study

ویتامین ب
سه‌شنبه - 30 نوامبر 2021

سلامت و زیبایی پوست، مو و ناخن‌، چیزهای زیادی را در مورد سلامت عمومی شما آشکار می‌کند. پوست شفاف، موی درخشان و ناخن‌های مستحکم از جمله شواهدی هستند که نشان می‌دهند بدن شما تا حد زیادی در سلامت به سر می‌برد.

پوست، مو و ناخن شما به‌صورت پیوسته در حال بازسازی و رشد هستند و از آنجا که دریافت مقدار کافی ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی به رشد، تشکیل و استحکام سلول‌های جدید کمک می‌کند، نقش ویتامین‌ها در سلامت پوست و موی شما تاثیرگذار می‌شود. به همین خاطر است که تغییر در ظاهر، بافت یا شکل ناخن‌های شما می‌تواند نشان‌دهنده کمبود مواد مغذی در بدن شما باشد.

از جمله مهم‌ترین ویتامین‌هایی که برای سلامت پوست، مو و ناخن ضروری هستند، باید به گروه ویتامین‌های ب اشاره کرد. هشت عضو خانواده ویتامین ب تقریباً برای هر فرآیندی در بدن ضروری هستند. این گروه ویتامین به فرآیند تبدیل مواد غذایی به انرژی کمک می‌کنند و بر سلامت سیستم عصبی، متابولیسم، اندام‌ها، ماهیچه‌ها، پوست و مو تأثیر می‌گذارند. همچنین برای رشد و بهبود عملکرد کلی سلول‌های بدن ضروری هستند و به این ترتیب فواید زیادی برای سلامت پوست دارند، زیرا پوست ما دائما در حال بازسازی است. هر چه پوست شما سالم‌تر باشد، سریع‌تر بازسازی می‌شود. پیش از این در مقاله‌ای جداگانه به‌طور مفصل به نقش ویتامین ب در سلامت پوست، مو و ناخن و به‌ویژه جوانسازی پوست پرداخته بودیم. این مقاله را که در آن به طور جداگانه درمورد فواید هر یک از هشت نوع ویتامین ب توضیح داده‌ایم، از اینجا بخوانید: «نقش ویتامین ب در جوانسازی پوست»

در ادامه به‌طور خاص به نقش ویتامین ب در رشد و سلامت ناخن می‌پردازیم. اولین بازیگر در این زمین، بدون شک بیوتین است که حتما با نام این ویتامین روی بسته‌بندی محصولات مراقبت زیبایی پوست و مو هم دیده‌اید.

بیوتین، ویتامین دوستدار ناخن‌ها

بیوتین هفتمین عضو خانواده ویتامین‌های ب است که به عنوان ویتامین B7، کوآنزیم R و ویتامین H نیز شناخته می‌شود. این ویتامین به رشد سلول‌های سالم کمک می‌کند و عملکرد اسیدهای آمینه سازنده پروتئین را که برای رشد ناخن ضروری هستند بهبود می‌بخشد.

غذاها و مکمل‌های سرشار از بیوتین می‌توانند به تقویت ناخن‌های شکننده کمک کنند. کمبود این ویتامین به ندرت اتفاق می‌افتد و در واقع مقدار استانداردی برای نیاز روزانه بدن به بیوتین (RDA) تعریف نشده است. اما توصیه می‌شود بزرگسالان روزانه 30 میکروگرم بیوتین را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

بیوتین را می‌‌توانید در جگر، زرده تخم‌مرغ، محصولات لبنی، ماهی قزل آلا، آووکادو، سیب‌زمینی شیرین، آجیل، دانه‌ها و گل کلم بیابید.

ویتامین ب

خانواده دوست‌داشتنی ویتامین ب

به جز بیوتین، ویتامین‌های دیگری در گروه ب به سلامت پوست، مو وناخن کمک می‌کنند. ویتامین B12 در جذب آهن و همچنین رشد گلبول‌های قرمز نقش دارد. برای قوی و سالم نگه داشتن ناخن‌ها آهن و ویتامین ب ۱۲ به یک اندازه ضروری هستند.

کمبود ویتامین B12 مستقیما روی ظاهر و رنگ ناخن‌ها تاثیر می‌گذارد. ناخن‌هایی با رنگ کاملاً متمایل به آبی، دارای رنگدانه‌های آبی مایل به سیاه یا با رگه‌های تیره طولی مواج و رنگدانه‌های قهوه‌ای می‌توانند نشانگر کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن باشند.

اکتی درم بهترین مکمل حاوی بیوتن

به همین ترتیب، فولیک اسید یا ویتامین B9 با کمک به تشکیل گلبول‌های قرمز خون و رشد سلول‌های جدید، برای رشد و سلامت ناخن‌ها مهم است. کمبود فولیک اسید می‌تواند باعث تغییر رنگدانه در ناخن‌های شما شده و آنها را خشک و شکننده کند.

برای جلوگیری از کمبود، بزرگسالان به 2.4 میکروگرم ویتامین B12 و 400 میکروگرم فولیک اسید یا همان ب ۹ در روز نیاز دارند، البته میزان نیاز روزانه برای زنان باردار ممکن است تا دو برابر بیشتر باشد.

فولیک اسید را می توان در سبزیجات سبز تیره، مرکبات، لوبیا، نخود، عدس، آجیل، دانه ها و آووکادو یافت. B12 هم عمدتاً در غذاهای حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود. با این حال گیاهخواران می‌توانند ویتامین ب ۱۲ را از طریق غذاها و نوشیدنی‌های غنی‌شده دریافت کنند.

امتیاز شما در رابطه با این پست؟
1 رای

دیدگاه خود را ارسال نمایید

به سوالات شما در دیدگاه پاسخ داده خواهد شد