چرا زینک برای درمان جوش صورت مناسب است؟

2 Minutes to study

زینک و جوش صورت
یکشنبه - 10 اکتبر 2021

نقش زینک در درمان جوش صورت

زینک یا روی به دلیل اهمیتی که دارد باید در هر رژیم روزانه قرار بگیرد. اما جالب است بدانید مکمل روی به ویژه برای درمان جوش صورت‌های ملتهب (جوش صورت ولگاریس، کیستیک یا جوش صورت‌های هورمونی) فوق‌العاده است.

روی می‌تواند به بدن برای مبارزه با ویروس‌ها و باکتری ها کمک کند.  همچنین در بهبود زخم‌ها و ساخت DNA در سلول‌ها نقش اساسی دارد و کمبود آن علائم زیادی مانند ریزش مو،کم شدن هوشیاری و از دست دادن حس چشایی و بویایی را بروز می‌دهد.

ممکن است به تنهایی باعث از بین رفتن جوش صورت شود اما مصرف آن همراه با ویتامین A و سلنیوم نتایج چشمگیری در بیماران داشته است.

زینک در سلامت پوست، مو و ناخن نقش بسیار مهمی دارد و باعث زیبایی و طراوت بیشتری می‌شود.

در ادامه این مطلب از سایت ابیان به اهمیت و نقش زینک در درمان جوش صورت می‌پردازیم.

زینک
نقش زینک در درمان جوش صورت

آشنایی با خاصیت زینک در درمان جوش صورت

  • یک ضد التهاب مهم برای پوست است. التهاب به‌عنوان یکی از دلیل‌های اصلی جوش صورت شناخته می‌شود.
  • با متابولیسم اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش التهاب کمک می‌کند.
  • به طور طبیعی ضد باکتری است و آثار مخرب باکتری روی پوست را کاهش می‌دهد.
  •  یک آنتی اکسیدان مهم برای پوست است.
  • به تجزیه ماده P، ماده شیمیایی عصبی که در هنگام استرس باعث تولید سبوم می‌شود، کمک می‌کند.
  • مسئول انتقال ویتامین A (یک ماده مغذی ضد جوش صورت) برای پوست‌های مستعد جوش صورت، از کبد است.
  • به آپوپتوز (مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده) کمک می‌کند. این بخشی طبیعی از جوانسازی پوست توسط خود پوست انجام می‌شوود. اگر آپوپتوز به تاخیر بیفتد مثلا در شرایط کمبود روی سلول‌های پوستی به جای خشک شدن و از بین رفتن به هم می‌چسبند و باعث بسته شدن منافذ می‌شود.
  • باعث کاهش فعال شدن کراتینوسیت ها می‌شود. کراتینوسیت‌ها سلول‌هایی‌اند که کراتین تولید می‌کنند. کراتین پروتئین سختی است که سلول‌های پوستی را به هم متصل می‌کند. کراتین بیش از حد مانع جدا شدن سلول‌ها شده و باعث انسداد منافذ می‌شود. با کاهش کراتین، روی به باز نگه داشتن منافذ پوست کمک می‌کند.

منابع غذایی غنی سرشار از  زینک

افرادی که به جوش صورت مبتلا می‌شوند معمولا کمبود روی دارند. تقریباً ۳۰-۴۵ میلی‌گرم در روز ، دوز درمانی عنصر روی (Elemental) برای جوش صورت است ، اما لزوماً رسیدن به این مقدار تنها با رژیم غذایی آسان نیست.

اگر مقدار زیادی گوشت می خورید و تقریبا از حبوبات و لوبیا‌ها استفاده نمی‌کنید، ممکن است به مکمل زینک نیاز نداشته باشید. گوشت، خرچنگ و صدف بهترین مواد غذایی برای جذب روی به شمار می‌روند.

روی به طور طبیعی در لوبیاها، آجیل، دانه‌ها، جو دوسر و غلات سبوس دار وجود دارد، به دلیل فراهمی زیستی کم جذب می شود. اگر برای دریافت زینک غلات کامل و لوبیا می‌خورید بیشتر در معرض کمبود آن قرار می‌گیرید چون این مواد غذایی فیتات دارند و با وصل کردن مواد معدنی مثل زینک به هم مانع جذب آن‌ها می‌شوند. 

بر اساس بررسی‌ها افرادی که سطح ویتامین‌های  A ،E و زینک در آن‌ها پایین است علائم آکنه دارند.

زینک و درمان جوش
نقش زینک در درمان جوش صورت

علائم کمبود زینک

کمبود زینک بسیار شایع است و تقریبا یک چهارم از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده. معروف‌ترین علائم کمبود زینک به شرح زیر است:

جوش صورت

لکه‌های سفید روی ناخن‌ها

خشکی پوست

سرماخوردگی مکرر و ضعف سیستم ایمنی

ریزش مو

اسهال

عدم بهبود زخم‌ها

کاهش میل جنسی

کاهش وزن غیر قابل پیش‌بینی

بیشتر بخوانید: نکته‌های ضروری برای داشتن ناخن‌های محکم و زیبا

مکمل زینک در درمان جوش صورت

هنگامی که روی به همراه سایر ویتامین‌ها، مواد معدنی و گیاهان دارویی برای درمان جوش صورت استفاده شود، ممکن است دلیل اصلی جوش باشد اما نادیده گرفته شود.

بهترین روش استفاده از زینک

اگر می‌خواهید روی را به برنامه درمانی جوش صورت اضافه کنید باید مناسب‌ترین فرم مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

به‌عنوان مثال روی موجود در رژیم غذایی و مکمل‌های خوراکی آن ممکن است برای آکنه‌های شدید موثر باشد. اما داروهای ضد آکنه بدون نسخه (OTC) معمولاً قادر به درمان کیست‌ها و ندول نیستند.

اگر آکنه شما خفیف است شاید استعمال موضعی زینک مفید باشد. جوش‌های سر سیاه، سر سفید ، کورک و جوش چرک‌دار از انواع آکنه‌های خفیف‌اند.

احتمال دارد مشاهده نتایج استفاده موضعی از زینک، سه ماه طول بکشد. اگر بعد از این مدت متوجه تغییراتی نشدید با پزشکتان مشورت کنید چون بر اساس نیازتان شاید تغییری در رژیم غذایی یا استفاده از مکمل‌ها برایتان در نظر بگیرند. 

عوارض مصرف بیش از حد زینک

با توجه به اینکه روی از نظر تغذیه‌ای و فیزیولوژیکی از اهمیت بالایی برخوردار است دریافت مقدار زیاد آن هم احتمال دارد. روی مورد نیاز روزانه برای نوجوانان ۳۴ میلی‌گرم و برای بزرگسالان ۴۰ میلی‌گرم است.

در صورت مصرف زیاد زینک ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

درد شکمی

اسهال

سردرد

از دست دادن اشتها

حالت تهوع

استفراغ

ناراحتی معده

مزه فلز در دهان

مقدار زیاد روی حتی ممکن است با کلسترول سالم (HDL) تداخل داشته باشد.

نقش زینک در درمان جوش صورت
نقش زینک در درمان جوش صورت

کلام آخر

در صورت مصرف داروهای ادرارآور، عفونت‌های مکرر یا آرتریت روماتوئید بهتر است با پزشک‌تان در مورد مناسب‌ترین مقدار زینک دریافتی صحبت کنید.

مصرف بیش از حد مکمل‌های روی می‌تواند مانند دریافت زیاد آن باعث ناراحتی‌های دستگاه گوارش شود. همچنین می‌تواند افراد را در معرض اختلالات عصبی مانند ضعف و بی حسی در اندام‌های انتهایی قرار دهد.

قبل از استفاده از مکمل‌های روی با پزشک خود مشورت کنید چون با برخی از داروهای تجویز شده از جمله آنتی بیوتیک‌ها و آن‌هایی که برای بیماری‌های خود ایمنی استفاده می‌شوند تداخل پیدا می‌کنند.

امتیاز شما در رابطه با این پست؟
5 رای

دیدگاه خود را ارسال نمایید

به سوالات شما در دیدگاه پاسخ داده خواهد شد