اهمیت مصرف مکمل بارداری

3 Minutes to study

مکمل بارداری
زنان و بارداری سه‌شنبه - 14 سپتامبر 2021

ضروری‌ترین مکمل بارداری

همیشه در کنار بحث بارداری، پای مصرف مکمل بارداری و قیمت آن به میان می‌آید. اکثر پزشک‌ها پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع به همراه مصرف مکمل‌های این دوران را توصیه می‌کنند. اما اهمیت مصرف مکمل بارداری چیست؟ آیا قیمت مکمل بارداری را می‌دانید؟ با ما در این مطلب از سایت ابیان همراه باشید تا به جواب این سوال‌ها برسید.

[lwptoc]

قیمت مکمل بارداری
مکمل‌های بارداری

ویتامین‌های مکمل بارداری

مکمل‌ها در مقایسه با مولتی‌ویتامین‌های معمولی، بیشتر مواد مغذی مورد نیاز این دوران را دارد. می‌توانید این مکمل را با تجویز پزشک یا حتی بدون نسخه از داروخانه تهیه و روزانه یک عدد از آن را مصرف کنید. قیمت مکمل بارداری با توجه به انواع زیادی که دارد، متفاوت است. اگر قصد باردار شدن دارید، بهتر است قبل از آن استفاده از مکمل‌های دوران بارداری را شروع کنید.

بدن از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی غذاها برای سالم و قوی ماندن تغذیه می‌کند. در دوران بارداری، جنین در حال رشد همه مواد مغذی مورد نیازش را از مادر می‌گیرد. بنابراین ممکن است در این دوران نیازتان بیشتر از قبل شود و اگر چند‌قلو باردارید این میزان چندین برابر می‌شود. مکمل بارداری مواد مغذی مورد نیاز در این دوران را تامین می‌کند. 

اگر گیاهخوارید، آلرژی غذایی خاصی دارید یا نمی‌توانید بعضی غذاها را بخورید مصرف مکمل بارداری برای شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون کمبودهای تغذیه‌ای مادر را جبران می‌کند.

با توجه به گستردگی مکمل‌های موجود، عوامل مختلفی در خرید مکمل بارداری دخیل است. قیمت مکمل بارداری، کشور سازنده و مواد تشکیل دهنده از مهم‌ترین عواملی است که هنگام خرید باید به آن دقت کنید.

در همین زمینه: ویتامین‌های ضروری دوران بارداری

مواد مغذی تشکیل دهنده مکمل بارداری

همه مواد مغذی با‌ ارزش‌اند اما ۶ مورد زیر نقش کلیدی در رشد و تکامل جنین در زمان حاملگی مادر دارد:

۱- اسید چرب امگا ۳

یک مکمل بارداری استاندارد حتما اسید چرب امگا ۳ دارد که به رشد و تکامل مغز و چشم‌ها کمک می‌کند.

نیازهای دوران حاملگی
امگا ۳

۲- اسید فولیک

اسید فولیک جزء ثابت مکمل بارداری است. این ویتامین در رشد و تکامل سالم جنین نقش مهمی دارد. استفاده از این ویتامین پیش از بارداری و در حین بارداری از نقص‌های سیستم عصبی پیشگیری می‌کند. طبق بعضی از بررسی‌ها اسید فولیک موجود در مکمل بارداری احتمال بروز نقص در قلب و دهان نوزاد مثل شکاف کام یا لب را کاهش می‌دهد. 

مطمئن شوید که مقدار مناسبی اسید فولیک دریافت می‌کنید. مصرف چند مولتی‌‌ویتامین یا چند نوع مکمل بارداری با هم ممکن است خطرناک باشد. در کنار مضر بودن، مسائل اقتصادی را هم باید در نظر گرفت و با توجه به قیمت مکمل بارداری، مصرف همزمان چند نوع از آن‌ها، مقرون به‌صرفه هم نیست. 

می‌توانید اسید فولیک را از مواد غذایی دریافت کنید. برخی از غذاها به ‌طور‌طبیعی و برخی دیگر با اسید فولیک غنی شده‌اند. این مواد غذایی غنی شده عبارتند از نان،‌ غلات صبحانه، آرد، ماکارونی و برنج سفید.

فولیک اسید در میوه‌ها و سبزی‌ها هم وجود دارد.  به فولیک اسید طبیعی موجود در مواد غذایی فولات گفته می‌شود. از منابع غنی از فولات می‌توانیم به سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج و بروکلی، عدس و لوبیا و آب پرتقال اشاره کنیم.

علت کم خونی در دوران بارداری چیست؟

۳- آهن

آهن موجود در مکمل بارداری یک ماده معدنی است که به ساخته شدن هموگلوبین کمک می‌کند. هموگلوبین اکسیژن را از شش‌ها می‌گیرد و به بقیه اندام‌های بدن می‌رساند. در دوران بارداری نیاز به آهن دو برابر می‌شود چون برای رساندن اکسیژن به جنین باید خون بیشتری بسازد. مکمل بارداری این نیاز آهن را تامین می‌کند و دریافت آن از طریق رژیم غذایی هم ممکن است. منابع غنی از آهن عبارتند از : 

گوشت قرمز، ماکیان و غذاهای دریایی

غلات کامل و غلات غنی شده 

لوبیاها، آجیل و میوه‌های خشک

دو نوع آهن وجود دارد؛ آهنی که منبع حیوانی دارد با آهن دریافت شده از منابع گیاهی فرق دارد. عوارض کمبود آهن در دوران بارداری شامل موارد زیر می‌شود:

  • عفونت
  • کم خونی
  • خستگی مفرط
  • زایمان زودرس
  • وزن کم نوزاد هنگام تولد

۴- کلسیم

یک مکمل بارداری مناسب الزاماْ کلسیم هم دارد. کلسیم ماده معدنی است که به رشد استخوان، دندان، قلب،‌عضلات و اعصاب جنین کمک می کند. کلسیم مورد نیاز بدن از طریق این مکمل‌ها و غذاهای سرشار از کلسیم تامین می‌شود. مواد غذایی زیر سرشار از کلسیم‌اند:

  • شیر، پنیر و ماست
  • بروکلی
  • آب پرتقال غنی شده

کمبود کلسیم در دوران بارداری منجر به تحلیل استخوانی مادر می‌شود. برداشت کلسیم از استخوان‌های مادر برای تشکیل استخوان‌های جنین احتمال ابتلای مادر به پوکی استخوان را در سال‌های بعدی زیاد می‌کند. علاوه‌بر این، استخوان‌های مادر نازک و شکننده هم می‌شوند. 

قیمت مکمل بارداری
آب پرتقال غنی شده با کلسیم

۵- ویتامین دی

ویتامین D موجود در مکمل بارداری به جذب کلسیم کمک می‌کند و به همین دلیل مصرف آن برای خانم‌های باردار ضروری است. همچنین در تنظیم عملکرد اعصاب، ماهیچه‌ها و سیستم ایمنی نقش مهمی دارد. سیستم ایمنی از بدن در مقابل عفونت‌ها دفاع می‌کند. همچنین ویتامین D برای رشد استخوان و دندان‌های جنین ضروری است. 

مکمل‌ بارداری مقدار مورد نیاز این ویتامین را تامین می‌کند. ویتامین دی از طریق تابش نور خورشید به پوست هم ساخته می‌شود. اما به یاد داشته باشید قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب باعث پیری پوست و سرطان می‌شود. بنابراین مصرف مکمل بارداری یک گزینه مطمئن و سالم است.

۶- ید

ید برای ساختن هورمون‌های تیروئیدی نیاز است. در کنار توجه به قیمت مکمل بارداری، حتما دقت کنید که ید، در ترکیبات آن وجود داشته باشد. هورمون‌های تیروئید به استفاده و ذخیره انرژی از مواد غذایی کمک می‌کنند. تامین ید مورد نیاز بدن در دوران بارداری برای رشد و تکامل سیستم عصبی و مغز جنین ضروری است. سیستم عصبی (مغز، نخاغ و اعصاب) به نوزاد حرکت کردن، فکر کردن و احساس کردن کمک می‌کند.

به جز مکمل بارداری، برخی از مواد مغذی هم مثل ماهی، شیر پنیر،‌ نمک ید دار و ماست ید دارند. اما باید توجه کنید مصرف بیش از حد نمک و برخی ماهی‌ها به دلیل داشتن جیوه، در روزهای حاملگی می‌تواند برای مادر و جنین مضر باشد و عوارض متعددی داشته باشد.

کلام آخر

بارداری یک دوران‌ حیاتی است که نیازهای متفاوتی دارد. تامین این نیازها رشد و تکامل جنین و سلامت مادر را تضمین می‌کند. یکی از مطمئن‌ترین راه‌های تامین این نیازها علاوه بر رژیم غذایی صحیح، استفاده از یک مکمل استاندارد است. 

با توجه به پیشرفت علم در حوزه دارویی،‌ مکمل‌های مختلفی وارد بازار شده اما باید به طور هوشمندانه‌ای، بهترین مکمل بارداری را از بین آن‌ها انتخاب کنید. عوامل تعیین ‌کننده‌ای مثل قیمت مکمل، ترکیبات سازنده آن، تولید کننده و کشور دست به دست یکدیگر می‌دهند تا یک مکمل مناسب و قابل اطمینان برای خاطره‌انگیزترین روزهای زندگیتان تهیه و سلامت خود و کودکتان را تضمین کنید.

امتیاز شما در رابطه با این پست؟
0 رای

دیدگاه خود را ارسال نمایید

به سوالات شما در دیدگاه پاسخ داده خواهد شد 1دیدگاه

سعید یاورنیا

خیلی ام عالی

2 سال قبل

پاسخ