مشکلات شناختی و رفتاری در بیماران مبتلا به صرع

1 Minutes to study

مشکلات شناختی و رفتاری در بیماران مبتلا به صرع
چهارشنبه - 15 سپتامبر 2021

بیماری صرع و روش­های درمان آن بر عملکردهای مختلف مغز مثل فعالیت­های شناختی، تفکر و رفتار تاثیر گذار است. زمانی که حمله تشنج رخ می­دهد فرآیند تفکر در بیمار مختل می­شود. اگر حملات تشنج مرتب تکرار شوند این تاثیرات منفی بر عملکردهای مختلف مغز از جمله تفکر منطقی، استدلال، حافظه، شناخت و تکلم ماندگار خواهد شد، علاوه بر این در ارتباط فرد مبتلا به صرع با سایرین و خصوصیات رفتاری او نیز اثرات منفی بر جای خواهد گذاشت. در نهایت این احتمال وجود دارد که تشنج­های کنترل نشده، موجب تغییرات شخصیتی در بیمار شود، البته این تغییرات در رفتار و شخصیت الزاما برای تمام بیماران مبتلا به صرع ایجاد نمی­شود.

تاثیر صرع بر رفتار

صرع نه تنها بر نحوه تعامل بیمار با جامعه­ای که در آن زندگی می­کند تاثیر می­گذارد بلکه بر رفتار اطرافیان با فرد مبتلا نیز تاثیر گذار است. تعداد زیادی از مردم درک و شناخت صحیحی از بیماری صرع ندارند بنابراین نمی­توانند با بیماری که دچار حمله تشنج شده است برخورد مناسبی داشته باشند. بسیاری از این بیماران به دلیل مشکلات ذکر شده ناچار به استعفا از کار و یا تغییر شغل  می­شوند. افزایش آگاهی عمومی نسبت به تغییرات رفتاری بیماران مبتلا به صرع گامی مهم در جهت کنترل بهتر بیماری و ارتباط موثر این بیماران با سایر افراد جامعه و محیط پیرامون است.

صرع

علل تغییر رفتار در بیماران مبتلا به صرع

تمام مبتلایان به صرع تغییرات رفتاری و شناختی نشان نمی­دهند، اما تصویری که فرد از خودش و بیماری صرع در ذهن ایجاد کرده است، بر تغییرات رفتاری و شناختی او تاثیر گذار است. بیماری صرع و حملات تشنج که به دنبال آن ایجاد ‌می شود باعث ایجاد ترس و اضطراب در بیمار برای حضور در جمع دوستان و همسالان، مدرسه، دانشگاه و محیط کار ‌می گردد و در نتیجه فعالیت­های اجتماعی بیمار کاهش پیدا می­کند.

بیماری صرع بر زندگی مشترک چه تاثیری دارد؟

بعضی از داروهایی که برای درمان صرع تجویز می­شوند ممکن است باعث بروز مشکلات شناختی، خواب­آلودگی و تغییر روحیات و خلق شوند و در مجموع بر رفتار بیمار تاثیر منفی بگذارند. اگر فرد مبتلا و اطرافیان او درک صحیحی از این تغییرات رفتاری داشته باشند با اقدامات صحیح و به موقع، کیفیت زندگی فرد مبتلا به صرع و تعاملات او با دنیای پیرامون بهبود خواهد یافت.

راهکارهای درمان تغییرات رفتاری در بیماران مبتلا به صرع

استفاده از دارو یکی از راه­های معمول برای برطرف کردن مشکلات رفتاری مبتلایان به صرع است. شرایط و خصوصیات بیمار مثل سن، نوع بیماری صرع، بیماری­های دیگر زمینه­ای (مشکلات قلبی و عروقی، میگرن و …)، سایر داروهایی که بیمار مصرف می­کند و عوارض جانبی که این داروها ایجاد می­کنند در پاسخ به درمان تاثیر گذار هستند.

بهتر است به این نکته مهم توجه شود که مراجعه منظم به پزشک معالج و درمان به موقع حملات تشنج در کاهش بروز تغییرات رفتاری بیماران تاثیر به سزایی دارد. به بیان دیگر پیشگیری یکی از بهترین راه­های درمان مشکلات شناختی و رفتاری در بیماران مبتلا به صرع است.

امتیاز شما در رابطه با این پست؟
1 رای

دیدگاه خود را ارسال نمایید

به سوالات شما در دیدگاه پاسخ داده خواهد شد