آیا امکان سرایت اگزما وجود دارد؟

2 Minutes to study

اگزما سرایت می کند؟
یکشنبه - 28 نوامبر 2021

اگزما یک بیماری التهابی پوست است که طی آن قسمت‌هایی از پوست قرمز شده و دچار خارش می‌شوند. در انواعی از اگزما ممکن است برجستگی‌های ریز پر از مایع روی سطح پوست ایجاد شود. اگزما می‌تواند برای هر کسی و در هر سنی رخ دهد و اغلب مزمن است؛ یعنی به‌صورت دوره‌ای عود می‌کند. با این همه اگزما یک اصطلاح کلی است که انواع مختلفی از مشکلات پوستی را شامل می شود. این عارضه با نام درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود و اگر می‌خواهید درباره جزییات و علائم آن بیشتر بدانید مقاله «اگزما (درماتیت آتوپیک) چیست؟» را در ابیان بخوانید.

در اینجا بیشتر به این موضوع می‌پردازیم که آیا امکان سرایت اگزما وجود دارد و لازم است که در این باره نگران باشیم یا خیر.

آیا اگزما واگیردار است؟

شایع ترین شکل اگزما درماتیت آتوپیک است و مسری نیست. با این حال، اگر پوست تحریک شده توسط اگزما عفونی شود، عامل عفونی کننده ممکن است مسری باشد. علت دقیق درماتیت آتوپیک مشخص نیست، اما از آنجا که اغلب عارضه‌ای مشترک میان اعضای خانواده است، گمان می‌رود که ژن‌ها در ایجاد آن نقش داشته باشند.

اگزما چگونه عفونی می شود؟

بثورات همراه با اگزما می‌توانند پوست شما را خشک و ترک‌ترک کنند. ضمن این‌که بثورات اگزما اغلب خارش دارند و شما را تحریک به خاراندن می‌کنند. خارش و تحریکات اگزما می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های کوچکی در پوست شما شود. این زخم‌ها ممکن است به‌وسیله عوامل زیر عفونی شوند:

اگزما
  • ویروس‌ها، مانند ویروس هرپس سیمپلکس
  • باکتری ها مانند استافیلوکوک
  • قارچ هایی مانند کاندیدا

از میان این عوامل عفونت‌های ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس شایع ترین نوع بروز عفونت در اگزما هستند. از آنجا که سطح پوست شما به طور طبیعی حاوی استافیلوکوکوس اورئوس است، ابن باکتری به راحتی وارد زخم‌ها و ترک‌های پوست شما می‌شود و ایجاد عفونت می‌کنند.

اگر مبتلا به اگزما باشید، ممکن است عفونت ثانویه را از طریق تماس نزدیک به فرد دیگری منتقل کنید. اما چطور بفهمیم اگزما عفونی شده است؟

اگر این علائم را دارید، احتمالا به اگزمای عفونی مبتلا شده‌اید:

  • قرمزی در حاشیه بثورات 
  • تاول یا جوش
  • درد 
  • خارش شدید
  • ترشحات شفاف یا زرد رنگ

چه چیزی باعث اگزما می شود؟

انواع مختلفی از اگزما وجود دارد که بسیاری از آنها تحت دلایل متنوعی ایجاد شده‌اند. اما برخی از آنها هنوز به طور کامل شناخته نشده‌اند. درماتیت آتوپیک به‌عنوان یکی از شایع ترین انواع اگزما اغلب ژنتیکی تشخیص داده می‌شود و از دوران کودکی ظاهر می‌شود. این پیوند ژنتیکی ممکن است باعث شود اگزما مسری به نظر برسد، چرا که همزمان چندین نفر از یک خانواده به آن مبتلا می‌شوند. 

همچنین اگزمای آلرژیک نیز می‌تواند ارثی باشد. افراد مبتلا به این نوع اگزما پس از قرار گرفتن در معرض برخی آلرژن‌ها علائم را بروز می‌دهند. در عین حال افرادی که از کودکی نشانه‌هایی نداشتند، ممکن است در طول زندگی خود دچار آلرژی‌های جدید و در برخی موارد اگزما شوند.

درماتیت تماسی یکی دیگر از انواع رایج اگزماست که بیشتر افرادی با پوست حساس را درگیر می‌کند. درماتیت تماسی زمانی عود می‌کند که فرد با یک عامل تحریک‌کننده تماس پیدا می‌کند. این محرک ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما معمولا شامل عواملی مثل عطر، رنگ، فلزاتی مثل نیکل، الیاف مصنوعی، دود سیگار و سایر دخانیات است.

اگزما عفونیست؟

اگزما چگونه گسترش می یابد؟

همان‌طور که اشاره کردیم گسترش اگزما به این معنا نیست که از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. گسترش اگزما یعنی عارضه می‌تواند در بدن فرد  به قسمت‌های مختلف (مثلاً صورت، گونه‌ها و چانه در شیرخواران و گردن، مچ دست، زانوها و آرنج در بزرگسالان) سرایت کند. خاراندن پوست هم می‌تواند اگزما را بدتر کند و باعث گسترش آن شود.

آیا درمانی برای اگزما وجود دارد؟

متأسفانه هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای اگزما یا درماتیت آتوپیک وجود ندارد. در حال حاضر داروهای استروئیدی موضعی همراه با مرطوب‌سازی پوست روش درمان‌ اصلی اگزما است. البته درمان اگزمای شدید معمولاً با ترکیبی از چندین دارو تحت نظر متخصص پوست صورت می‌گیرد.

امتیاز شما در رابطه با این پست؟
0 رای

دیدگاه خود را ارسال نمایید

به سوالات شما در دیدگاه پاسخ داده خواهد شد