سریع ترین روش برای پریود شدن و بر طرف شدن اختلالات قاعدگی

3 Minutes to study

سریع پریود شدن
یکشنبه - 31 اکتبر 2021

عقب افتادن زمان پریود ممکن است شما را نگران کند؛ طبیعی است که وقتی چرخه قاعدگی مطابق معمول نباشد، نگرانی از به وجود آمدن مشکلات قاعدگی یا بیماری‌‌های دیگر یا حتی نگرانی از بارداری بدون آمادگی قبلی به وجود بیاید. تاخیر در قاعدگی یا طبق اصطلاح رایج، دیر پریود شدن، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که نیاز به مراجعه به پزشک دارید. اما همیشه نیاز به کار این نیست!

ابتدا بهتر است بدانیم اصولا چه زمانی را باید تاخیر در قاعدگی به حساب بیاوریم و سپس به راهکارهایی برای سریع ترین روش باز شدن قاعدگی یا اصطلاحا سریع پریود شدن و بر طرف شدن اختلالات قاعدگی بپردازیم.

به طور معمول در فاصله ۲۱ تا ۳۵ روز بعد از اولین روز قاعدگی، دوره بعدی شروع می‌شود. اما با توجه به اینکه طول چرخه قاعدگی افراد متفاوت است، تاخیر در قاعدگی هم برای افراد مختلف تعاریف متفاوتی دارد. مثلا اگر چرخه قاعدگی شما ۲۶ روزه باشد، با گذشت ۳۰ روز ممکن است نگران شوید اما برای فردی با سیکل ۳۰ روزه، این فاصله طبیعی است. همچنین همواره باید شرایط دیگر را هم در نظر داشت؛ عواملی مثل استرس و کاهش یا افزایش وزن می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

قبل از اینکه به روش‌های بازکننده‌ قاعدگی یا راهکارهایی برای سریع پریود شدن بپردازیم، یک نکته بسیار مهم را یادآوری می‌کنیم: اگر احتمال می‌دهید که تاخیر در پریود می‌تواند به‌ علت بارداری باشد، سراغ روش‌های بازکننده قاعدگی نروید! این کار ممکن است خطرناک باشد و تبعاتی را برای شما به دنبال داشته باشد.

در ادامه بعضی از روش‌های رایج برای سریع پریود شدن را مرور خواهیم کرد.

سریع ترین روش برای پریود شدن

ویتامین C

گفته می‌شود از آنجا که ویتامین C می‌تواند سطح استروژن شما را افزایش داده و سطح پروژسترون را کاهش دهد، این امر باعث ایجاد انقباض رحم شده و منجر به شروع قاعدگی می‌شود. گرچه شواهد علمی کافی برای این ادعا وجود ندارد، عده‌ای به‌صورت تجربی تاثیر مصرف ویتامین C در حل مشکل تاخیر پریود را تایید می‌کنند.

برای تامین ویتامین C، می‌توانید قرص‌های مکمل تغذیه‌ای حاوی ویتامین C را مصرف کنید یا در روشی ساده‌تر به میوه‌ها و سبزیجاتی مثل توت‌فرنگی، مرکبات، کلم بروکلی و… روی بیاورید.

آناناس

آناناس منبعی سرشار از بروملین، آنزیمی است که بر استروژن و سایر هورمون‌ها تاثیر می‌گذارد. بروملین همچنین به کاهش التهاب کمک می‌کند که می‌تواند عاملی برای قاعدگی نامنظم باشد. در نتیجه آناناس با کم کردن التهاب به رفع علت تاخیر در قاعدگی کمک می‌کند.

زنجبیل

یکی از خوراکی‌هایی که البته بیشتر به‌صورت سنتی برای باز شدن قاعدگی پیشنهاد می‌شود، زنجبیل است که گفته شده اثر خود را بر انقباضات رحم نشان می‌دهد. در نتیجه استفاده از زنجبیل می‌تواند یکی از سریع ترین روش پریود شدن باشد.

از آنجا که زنجبیل طعم تیزی دارد، خوردن آن شاید چندان خوشایند نباشد. بهترین پیشنهاد نوشیدن دمنوش زنجبیل است که مثل بقیه دمنوش‌ها با آب جوش در عرض ۵ تا ۷ دقیقه دم‌آوری می‌شود.

بهترین غذاها برای پریود

جعفری

از آنحا که جعفری سرشار از ویتامین C است، می‌تواند به تحریک انقباضات رحمی کمک کند. جعفری معمولا در رژیم غذایی هفتگی ما جا دارد اما دمنوش جعفری هم به طور خاص برای بهره‌مندی از خواص این سبزی پیشنهاد شده است. توجه داشته باشید اگر باردار، شیرده یا دارای مشکلات کلیوی هستید، بهتر است از نوشیدن دمنوش جعفری پرهیز کنید. دمنوش جعفری با آب جوش در چند دقیقه دم‌آوری می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه که در غذاهای ایرانی ادویه‌ای پرکاربرد به حساب می‌آید، یکی دیگر از چیزهایی است که به‌ویژه در منابع سنتی برای تنظیم چرخه قاعدگی پیشنهاد می‌شود. همچنین توصیه می‌شود به خاطر نقشی که در تقویت سیستم ایمنی دارد، به‌جز استفاده در پخت غذا، مقداری زردچوبه را با یک لیوان آب یا شیر گرم مخلوط کنید و بنوشید.

بیشتر بخوانید:بازکننده های قاعدگی چیست؟ برای جلو انداختن زمان پریود باید چه کارهایی انجام دهیم؟

استراحت و دوری از استرس

بعضی مواقع استرس علت اصلی تاخیر در پریود است. مواقعی که استرس داریم بدن ما هورمون‌های کورتیزول یا آدرنالین را تولید می‌کند. این هورمون‌‌ها ممکن است مانع از تولید استروژن و پروژسترون، یعنی اصلی‌ترین بازیگران در یک سیکل قاعدگی منظم شوند. اینجاست که نیاز به رفع استرس و بازیافتن آرامش پررنگ‌تر می‌شود.

برای رفع استرس راهکارهای متنوعی وجود دارد که اثرگذاری هر یک از آنها فرد به فرد متفاوت خواهد بود. اما مهم‌ترین اقداماتی که برای مقابله با استرس می‌توانید انجام دهید از این جمله‌اند:

  • کم کردن فشار کاری
  • وقت گذراندن کنار خانواده و دوستان
  • مشغول شدن با یک سرگرمی موردعلاقه
  • ورزش روزانه
  • مدیتیشن

حمام یا کمپرس آب گرم

تجربه نشان داده است حمام آب گرم یا استفاده از کیسه آب گرم به باز شدن قاعدگی کمک می‌کند. شاید به این علت که آب گرم در کاهش استرس نقش دارد. حمام آب گرم همچنین می‌تواند فشار خون را کمی بالا ببرد که این خود کمک می‌کند شروع چرخه قاعدگی تسریع شود.

رابطه جنسی

یکی از کارهایی که به باز شدن قاعدگی کمک می‌کند، برقراری رابطه جنسی است. اولا به دلیل اینکه ارگاسم به گشاد شدن دهانه رحم منجر می‌شود و این امر بر تسریع در شروع خونریزی ماهانه تاثیر می‌گذارد. ثانیا داشتن رابطه جنسی منظم، به کاهش استرس کمک کرده و به این ترتیب تعادل هورمون‌ها را برقرار می‌کند که نتیجه آن قاعدگی منظم است.

اگر ورزشکارید، تمرین‌ها را کمتر و سبک‌تر کنید

ورزش به کاهش استرس کمک می‌کند و در نتیجه در منظم کردن پریود نقش دارد اما اگر ورزشکار باشید و به‌صورتی جدی‌تر به تمرین‌های ورزشی سنگین بپردازید، ممکن است با مشکل تاخیر یا حتی توقف قاعدگی مواجه شوید. علت این است که سطح استروژن در بدن ورزشکارانی با برنامه تمرین سنگین روزانه مثل دونده‌ها یا بدن‌سازان کاهش می‌یابد. پس اگر چنین شرایطی دارید بهتر است به فکر برنامه تمرینی سبک‌تر و کوتاه‌تر باشید.

داروهای ضد بارداری

استفاده از داروهای بارداری برای منظم کردن چرخه قاعدگی درواقع روشی درمانی و بلندمدت است که درصورت تجربه طولانی‌مدت قاعدگی‌های نامنظم می‌توانید تحت نظر پزشک متخصص دنبال کنید. داروهای ضد بارداری با کنترل سطح هورمون‌ها برنامه زمانی دقیق‌تری در مورد روز شروع و طول چرخه قاعدگی به شما می‌دهند.

چه زمانی لازم است برای تاخیر در پریود به پزشک مراجعه کنید؟

به یاد داشته باشید تاخیر در پریود می‌تواند نشانه‌ای از بیماری یا مشکلات جدی‌تری باشد. اگر این شرایط را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • احتمال می‌دهید که باردار باشید
  • سه ماه پشت سر هم پریود نشده‌اید
  • در سن کمتر از ۴۵ سالگی، با توقف قاعدگی مواجه شده‌اید
  • بعد از ۵۵ سالگی هنوز عادت ماهانه را تجربه می‌کنید
  • بعد از برقراری رابطه جنسی بی‌آن که پریود باشید، خونریزی می‌کنید
  • تجربه شما از پریود به ناگهان تغییر کرده است؛ مثلا بسیار دردناک‌تر شده یا بدون سابقه قبلی خونریزی‌های نامنظم دارید
  • پس از یائسگی دوباره پریود می‌شوید (درصورتی که بیش از ۱۲ ماه از یائسگی شما گذشته باشد)
امتیاز شما در رابطه با این پست؟
16 رای

دیدگاه خود را ارسال نمایید

به سوالات شما در دیدگاه پاسخ داده خواهد شد 2دیدگاه

Zahra

2 سال قبل

سلام.یکی از دوستان رابطه مقعدی داشته ولی اصلا مایع منی چ در مقعد در واژن ریخته نشده ولی بازم برای پیشگیری از قرص اورژانسی استفاده کرده و الان دوره پریودی 7 روز عقب افتاده احتمال اینکه باردار هست وجود داره؟ یا تاخیر در پریودیش بخاط مصرف قرص اورژانسی هست؟
میتونه از بی‌بی چک استفاده کنه یا حتما باید آزمایش بتا بده؟

M

2 سال قبل

باسلام
من رابطه مقعدی داشتم و اینکه مایع منی هم در مقعد ریخته شده و الان چندروزی هست ک پریودیم تاخیر داشته ایا ممکن هست ک حامله باشم؟
هیچگونه علائم پریودی ندارم.