علت کم خونی در دوران بارداری چیست؟

3 Minutes to study

لت کم خونی در دوران بارداری
یکشنبه - 12 دسامبر 2021

حتما درباره کم خونی در دوران بارداری شنیده یا خوانده اید، بدن شما هنگام بارداری دچار تغییرات قابل توجهی می‌شود. مقدار خون در بدن زنان در دوران بارداری حدود۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که در نتیجه تامین آهن و ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای ساخت هموگلوبین نیز افزایش پیدا می‌کنند. هموگلوبین پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را به سلول‌های دیگر بدن شما می‌رساند.

با این وجود بسیاری از زنان در سه ماهه دوم و سوم بارداری با کمبود آهن مواجه می‌شوند. اگر بدن شما به آهن بیشتری از آنچه در دسترس است نیاز دارد، ممکن است دچار کم خونی شوید.

البته کم خونی خفیف در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم خون طبیعی است. اما کم خونی شدیدتر نیاز به پیگیری دارد و  ممکن است کودک شما را در معرض ابتلا به کم خونی قرار دهد. علاوه بر این، اگر در دو سه ماهه اول بارداری به طور قابل توجهی کم خون باشید، احتمال زایمان زودرس یا تولد نوزاد کم وزن بیشتر خواهد بود. کم خونی همچنین ریسک خونریزی در حین زایمان را افزایش می‌دهد و ممکن است مقاومت مادر را در برابر عفونت‌ها کمتر کند. 

علائم کم خونی فقر آهن در دوران بارداری

کم خونی فقر آهن در دوران بارداری می‌تواند باعث احساس ضعف و خستگی شود. این علائم بسیارعمومی هستند و نمی‌توان با قطعیت درباره آنها نظر داد اما در عین حال مهم است که عوامل ریسک ابتلا، علائم و اقداماتی را که می توانید برای جلوگیری از کم خونی در بارداری انجام دهید، بشناسید. برخی از این علائم عبارتند از:

  • خستگی
  • ضعف
  • پوست رنگ پریده یا مایل به زرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • درد قفسه سینه
  • دست و پاهای سرد
  • سردرد

بیشتر بخوانید: علائم بارداری دوقلو چیست؟

با این حال، به خاطر داشته باشید که علائم کم خونی اغلب شبیه به علائم عمومی بارداری است. صرف نظر از اینکه علائمی دارید یا خیر، حتما آزمایش خون برای غربالگری کم خونی در دوران بارداری را انجام دهید. اگر در مورد سطح خستگی یا هر علامت دیگری نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

اگر باردار هستید، ناگزیر در معرض ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن خواهید بود. بیماران مبتلا  به کم‌خونی فقر آهن، گلبول‌های قرمز سالم و کافی برای انتقال مقدار مناسبی اکسیژن به بافت‌های بدن خود نخواهند داشت.

به همین خاطر اگر شرایط زیر را دارید،  رصد علائم و پیشگیری از کم خونی فقر آهن را بیش از  پیش مد نظر داشته باشید:

  • دو بارداری نزدیک به هم داشته‌اید
  • بیش از یک نوزاد (دوقلو یا چندقلو) باردار هستند
  • به دلیل تهوع صبحگاهی اغلب استفراغ می‌کنید
  • آهن کافی مصرف نمی‌کنید
  • قاعدگی‌های قبل از بارداری سنگین بوده است
  • قبل از بارداری سابقه کم خونی داشته‌اید

علت کم خونی فقر آهن در بارداری چیست؟

بدن شما از آهن برای ساخت هموگلوبین استفاده می‌کند. همان‌طور که گفتیم، هموگلوبین پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را به بافت‌های مختلف بدن شما می رساند، استفاده می کند. در دوران بارداری، شما دو برابر بقیه مواقع به آهن نیاز دارید. بدن شما به این آهن نیاز دارد تا خون بیشتری برای اکسیژن‌رسانی به نوزاد بسازد. اگر ذخایر آهن کافی نداشته باشید یا در دوران بارداری آهن کافی دریافت کنید، ممکن است دچار کم خونی فقر آهن شوید.

کم خونی فقر آهن در دوران بارداری چه تاثیری بر جنین می‌گذارد؟

کم خونی شدید در دوران بارداری ریسک زایمان زودرس، تولد نوزاد کم وزن و افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهد. برخی از مطالعات همچنین افزایش خطر مرگ نوزاد بلافاصله قبل یا بعد از تولد را نشان می‌دهد.

ویتامین های دوران بارداری معمولا حاوی آهن هستند. مصرف ویتامین دوران بارداری حاوی آهن می تواند به پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری کمک کند. در برخی موارد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است مکمل آهن جداگانه را توصیه کند. در دوران بارداری روزانه به ۲۷ میلی گرم آهن نیاز دارید.

تغذیه خوب همچنین می تواند از کم خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری جلوگیری کند. منابع غذایی آهن شامل گوشت قرمز بدون چربی، مرغ و ماهی است. گزینه های دیگر عبارتند از غلات صبحانه غنی شده با آهن، آب آلو، لوبیا خشک و نخود.

آهن حاصل از محصولات حیوانی مانند گوشت به راحتی جذب می شود. برای افزایش جذب آهن از منابع گیاهی و مکمل‌ها، آن‌ها را با غذا یا نوشیدنی حاوی ویتامین C مانند آب پرتقال، آب گوجه‌فرنگی یا توت‌فرنگی همراه کنید. اگر مکمل های آهن را با آب پرتقال مصرف می کنید، از انواع غنی شده با کلسیم اجتناب کنید. اگرچه کلسیم یک ماده مغذی ضروری در دوران بارداری است، کلسیم می تواند جذب آهن را کاهش دهد.

روش‌های پیشگیری کم خونی فقر آهن در دوران بارداری چیست؟

اگر در دوران بارداری مکمل حاوی آهن مصرف می‌کنید و کم خون هستید، ممکن است پزشک شما آزمایشی را برای تعیین علل احتمالی دیگر توصیه کند. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد به پزشک متخصص در درمان اختلالات خونی (هماتولوژیست) مراجعه کنید. اگر کمبود آهن تشخیص داده شود، به تشخیص پزشک مصرف میزان بیشتری مکمل آهن توصیه می‌شود. اگر سابقه جراحی معده یا روده کوچک دارید یا بدن شما قادر به جذب آهن خوراکی نباشد، ممکن است نیاز به تزریق داخل وریدی آهن داشته باشید.

ویتامین‌های دوران بارداری معمولا حاوی آهن هستند. مصرف ویتامین دوران بارداری حاوی آهن می‌تواند به پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری کمک کند. در دوران بارداری روزانه به ۲۷ میلی گرم آهن نیاز دارید.

تغذیه خوب می‌تواند از کم خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری پیشگیری کند. منابع غذایی سرشار از آهن شامل گوشت قرمز بدون چربی، مرغ و ماهی است. گزینه‌های دیگر عبارتند از غلات صبحانه غنی شده با آهن، آب آلو، لوبیا خشک و نخود.

آهن حاصل از محصولات حیوانی مانند گوشت به راحتی جذب می‌شود. همچنین برای افزایش جذب آهن از منابع گیاهی و مکمل‌ها، توصیه می شود آن‌ها را با غذا یا نوشیدنی حاوی ویتامین C مانند آب پرتقال، آب گوجه‌فرنگی یا توت‌فرنگی همراه کنید. اگر مکمل‌های آهن را با آب پرتقال مصرف می کنید، از آبمیوه‌های غنی شده با کلسیم اجتناب کنید. با اینکه کلسیم یک ماده مغذی ضروری در دوران بارداری است، اما می تواند جذب آهن را کاهش دهد.

امتیاز شما در رابطه با این پست؟
2 رای

دیدگاه خود را ارسال نمایید

به سوالات شما در دیدگاه پاسخ داده خواهد شد 1دیدگاه

admin

2 سال قبل

سپاس دوست عزیز